Urantia-säätiö Vuosikertomus 2010

Nälkää näkevien sielujen ravitseminen

Hyvät tiimiläiset, vapaaehtoiset, ystävät ja Urantia-säätiön tukijat

Antaumuksenne, kovan työnne ja rahallisen apunne vuoksi v. 2010 oli Urantia-säätiölle erittäin menestyksekäs. Kirja-alan ollessa rähmällään siksi, että painettujen kirjojen myynti on kääntynyt laskuun, samalla kun digitaalisten kirjojen myynti nousee, meistä tuntuu siunaukselliselta se, että Urantia-kirjan jakelun kasvu jatkuu kautta maailman. Seuraava raportti tuo tietoonne viime vuoden saavutuksiamme.

Ennen julkista toimintaansa Jeesus kylvi hengellisiä siemeniä matkustaessaan Välimeren rannoilla. Niin kuin silloin, elämme nytkin Urantia-ilmoituksen osalta huomaamattomia valmisteluaikoja. Koska ihmiskunta yhä tiiviimmin etsii rakastavaa Jumalaa, joka sopii tieteelliseen tietämykseemme, meidän missiomme on kylvää Urantia-kirjaa ja sen opetuksia kaikkialle maailmaan. Aktiivinen tukesi Urantia-säätiölle, lukijajärjestöille ja osallistumisesi opintoryhmään saavat sen aikaan.

Voimme yhdessä toimien tuoda nämä ihanat opetukset tämän maailman hengellistä nälkää näkeville sieluille.

Presidentti

VUOSIKERTOMUS 2010

Julkaisutoiminta

Vuonna 2010 Urantia-säätiö toimitti jakeluun 17 500 kappaletta Urantia-kirjoja. Se oli 25 % enemmän kuin v. 2009. Englanninkielisen kirjan myynti oli 7 625 kappaletta, missä kasvua 15 %. Espanjannoksen myynti oli 4 516, kasvua edellisestä vuodesta 18 %. Portugalinnosta myytiin 2 421 kappaletta eli 31 % enemmän kuin vuonna 2009.

Lokakuussa julkaisimme eestinnöksen, puolannoksen, ruotsinnoksen ja unkarinnoksen ensimmäiset painokset. Puolankielisen käännöksen painos myytiin kolmessa kuukaudessa lähes loppuun.

Urantia-säätiö painatti 24 000 kirjaa vuonna 2010. Näistä 18 000 oli englanninkielisen laitoksen ja espanjannoksen ja portugalinnoksen uusintapainoksia. Unkarin-, ruotsin-, puolan- ja eestinkielisten käännösten yhteinen painosmäärä oli 6000 kappaletta.

Jakelusopimuksia allekirjoitettiin kirjatukkujen kanssa Puolassa, Eestissä, Ruotsissa, Luxemburgissa, Brasiliassa ja Britanniassa. Vuoden 2011 tavoitteenamme on jakelun kohentaminen Unkarissa, Britanniassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa.

Kindlen e-kirjaa uudistettiin siten, että siihen liitettiin viittaukset tekstikappaleisiin, mikä tehostaa kirjan opiskelua.

Englanninkielisen Urantia-kirjan ääniteversio formatoitiin ja tuotiin saataville Audible.comin kautta.

Espanjan- ja portugalinkielisillä kirjoilla on nyt oma pysyvä painatusrahastonsa.

Koulutus ja yhteyksien luonti

Internetin Urantia-kirja-koulun (UBIS) johtokunta piti vuosikokouksensa Chicagon- keskustoimistossa maaliskuussa 2010. Johtokunta päätti kehitellä uuden ”perusopinto-ohjelman” kutakin lukukautta varten. Opinto-ohjelmaan kuuluu kurssi IV osasta, aiheenmukainen kurssi, kurssi vasta-alkajille ja lisäksi kurssi jostakin seuraavista aiheista: 1) Jumaluus, 2) kosmologia, 3) universumin persoonallisuudet, 4) ihmisen evoluutio tai 5) Jumalakäsityksen kehittyminen.

Dorothy Elder, koulun perustaja ja sen johtaja viimeiset kymmenen vuotta, vetäytyi johtajan tehtävästään mutta palvelee edelleen johtokunnan jäsenenä ja kurssien vetäjänä. Georges Michelson-Dupont, joka Dorothyn kanssa oli koulun toinen perustaja, valittiin lokakuussa koulun johtajaksi.

Huhtikuussa 2010 johtokunnan liitännäisjäsen Irmeli Ivalo-Sjölie järjesti yhdessä unkarilaislukijoiden kanssa unkarinkielisen Urantia-kirjan näyttelyosaston kirjamessuilla Budapestissä. Kysymyksessä oli Az Urantia könyvin ensimmäinen julkinen esiintyminen.

Opintoryhmäaloite-tapahtuma pidettiin kesäkuussa keskustoimiston rakennuksessa. Puolen kolmattakymmentä osallistujaa tuli paikalle keskustelemaan opintoryhmäkokemuksistaan, -ideoistaan ja näkymistään terveesti toimivien opintoryhmien kehittämiseksi. Tilaisuuden päätteeksi pidettiin aivoriihi tulevista hankkeista.

IT-asioita käsittelevä pyöreänpöydänkeskustelu järjestettiin lokakuussa Chicagon-keskustoimistossa. Yhdeksäntoista osaajaa eri puolilta maailmaa keskustelivat infrastruktuuriteknologiasta ja yhteistoimintatavoista eri hankkeiden puitteissa.

Matteus-projektiin kuuluva tapaaminen järjestettiin Santa Monicassa Kaliforniassa marraskuussa. Yli 75 lukijaa oli mukana kuuntelemassa johtokunnan jäsenten ja henkilökunnan esityksiä ja esittämässä kysymyksiä. Lopuksi he nauttivat päivällisen yhdessä.

Verkkosivusto www.urantia.org

Verkkosivuilta on ladattavissa Urantia-kirjan käännökset seuraavilla kielillä: eesti, hollanti, italia, puola, ranska, ruotsi, saksa, suomi, unkari ja venäjä. Englanninkielinen laitos sekä espanjan- ja portugalinkieliset käännökset tuotiin saataville jo v. 2009. Liettuannos ja koreannos tulivat saataville v. 2011. Opetusten levittämisen helpottamiseksi kaikki mainitut käännökset ovat ladattavissa 18 eri formaatissa.

Kaikki tohtori Sadlerin laatimat harjoituskirjat tuotiin niin ikään kopioitaviksi verkkosivuilta. Harjoituskirjat voi myös ostaa Urantia-säätiöstä soittamalla numeroon +1 773 525 3319.

Urantia-säätiön ensimmäinen Urantia-kirjan hakemisto on nyt saatavilla verkkosivuilla. Hakemiston laatiminen aloitettiin 1940-luvun lopulla.

Diversey Parkway 533:n rakennus

Erään anteliaan lahjoittajan panostuksen turvin toisen kerroksen keittiö ja ruokailuhuone on nyt kokonaan remontoitu sikäli, että keittiökoneet, hyllyt, lattialaatoitus ja tiskipöytä on uusittu. Kerroksessa ollut toimistotila on muutettu makuuhuoneeksi, ja siihen lisättiin komero. Olohuoneeseen ja foorumin huoneeseen asennettiin uusi kokolattiamatto. Foorumin huone sai myös uudet verhot.

Kuluvana vuonna panemme liikkeelle pääoman keräyskampanjan rakennuksen muiden osien uudistamiseksi. Talo rakennettiin jo v. 1908, joten on ehdottoman välttämätöntä remontoida sähkönousut, putkisto ja kylpyhuoneet.

Henkilöstö ja johtokunta kutsuvat teitä käyttämään hyväksi tätä yhteisömme aarretta ja järjestämään sen tiloissa kokouksia ja tapaamisia. Mikäli haluatte niin tehdä, säätiön henkilökunta on palveluksessanne. Ottakaa yhteyttä osoitteeseen [email protected] tai soittakaa 773 525 3319.

Varainkeräys

Vuonna 2010 lahjoituksina saatiin 771 lahjoittajalta 726 000 $ (518 000 €), mikä on 17 % enemmän kuin v. 2009. Näistä oli rajoittamattomia lahjoituksia 611 002 $ (436 000 €). Nettokassavirta vuoden lopulla oli miinuksella 138 000 $ (99 000 €), mikä johtui siitä, että kirjoja, joihin kuului mm. neljä uutta käännöstä, painettiin suuri määrä. Varat käytettiin 25 000 kirjan painattamiseen, kirjojen varastointiin ja lähettämiseen jakelijoille eri puolilla maailmaa, www.urantia.org -verkkosivuston operointiin ja parantamiseen, UBIS:n sivuston ylläpitoon sekä käynnissä olevien käännös- ja revisiohankkeiden rahoittamiseen.

Laajennetun johtokunnan ja henkilökunnan puolesta haluamme kiittää teitä lahjoituksistanne, jotka mahdollistavat Urantia-ilmoituksen julkaisemisen, kääntämisen ja jakelun maailmanlaajuisesti.

Ellet jo ole ”euro päivässä” -klubin jäsen, voisitko harkita mukaantuloa? Säätiö voi silloin automaattisesti veloittaa luottokorttiasi tai pankkitiliäsi 30 eurolla kuukaudessa. Jos mukaan saadaan 2 250 henkilöä, tämä klubi kerää kaikki Urantia-säätiön toimintaan tarvittavat varat.

Taloustilanne

Urantia-säätiön tilinpäätöstiedot ovat pyynnöstä saatavilla. Ota yhteyttä Jay Peregrineen +1 773 525 3319 tai lähetä sähköpostia osoitteeseen [email protected].

Säätiön veroilmoitus on saatavilla piakkoin. Jos haluat tutustua siihen, käy sivulla www.guidestar.org.

Johtokunta ja hallinto

Huhtikuussa johtokunta valitsi toimihenkilöt seuraavalle kolmivuotiskaudelle. Mo Siegel valittiin presidentiksi, Georges Michelson-Dupont varapresidentiksi, Marilynn Kulieke sihteeriksi ja Gard Jameson varainhoitajaksi. Víctor García Bory ja Richard Lachance valittiin johtokunnan liitännäisjäseniksi.

Hallintotapakomitea aloitti vuoden 2010 suorittamalla laajennetun johtokunnan jäsenten henkilöarviointien yhteenvedon. Johtokunnan jokainen jäsen oli täyttänyt arviointilomakkeet joulukuussa 2009. Tällainen arviointi toteutetaan joka toinen vuosi.

Loppuvuodesta kyseinen komitea auttoi PR-komiteaa, käännöskomiteaa ja palkkiokomiteaa laatimaan oman komiteansa menettelytapasäännöt, jotka johtokunta sitten hyväksyi. Hallintotapakomitea laati lisäksi menettelytapaohjeet hätätilanteita varten ja matkustussäännöt. Lisäksi uudistettiin tavaramerkkien käyttöä koskeva lisenssikäytäntö. Vuoden 2010 lopussa hallintotapakomitea oli saanut jotakuinkin valmiiksi johtokunnan uusille liitännäisjäsenille tarkoitetun ohjepaketin. Näin tuloksellisesta työstä kiitos kuuluu komitean taitaville, lahjakkaille ja työtä pelkäämättömille jäsenille: Jan Bernardille, Mo Siegelille ja Judy Van Cleavelle.

Järjestöllinen toiminta

Tammikuussa 2010 Urantia-kirjan lukijat kokoontuivat johtokunnan jäsenten kanssa Floridan Orlandossa.

Helmikuussa 2010 Mo Siegel ja Jay Peregrine olivat mukana Kansainvälisen Urantia-yhdistyksen kokoontumisessa Ciudad de Méxicossa.

Toukokuussa 2010 Mo Siegel ja Jay Peregrine osallistuivat Grupo Orvontón en Mazatlánin Meksikossa järjestämään Urantia Book Fellowshipin kokoontumiseen.

Näkymät vuodelle 2011

Laajennetun johtokunnan tavoitteisiin vuodelle 2011 kuuluu kirjamyynnin nostaminen seitsemällä prosentilla, jakelun kohentaminen Pohjois-Amerikassa, Brasiliassa, Italiassa, Unkarissa ja Hollannissa sekä 20 000 kirjan painattaminen englanniksi, espanjaksi, portugaliksi ja puolaksi. Kiinannoksen, japaninnoksen, ranskannoksen ja espanjannoksen revisiointi ja tarkistustyö ovat käynnissä. Työ farsinkielisen käännöksen aikaansaamiseksi jatkuu.

UBIS toteutetaan myös espanjaksi, kehitetään käännöksille omistettu verkkosivusto, www.urantia.org -sivustoa parannellaan mm. siten, että mukaan otetaan sosiaalinen media. Tapaamisia järjestetään säätiön Chicagon-keskustoimistossa.

Lopuksi

Vuoden 2010 saavutukset olivat mahdollisia henkilökunnan, johtokunnan, johtokunnan komiteoiden, Urantia-säätiön lahjoittajien, kääntäjien, verkkosivuston kehittelijöiden ja antaumuksellisten vapaaehtoisten ryhmäponnistusten ansiosta. Johtokunnan jäsenet, liitännäisjäsenet ja henkilökunta ovat syvästi kiitollisia kaikille, jotka palvelevat Urantia-kirja-projektia ja tukevat Urantia-säätiötä

URANTIA-SÄÄTIÖN JOHTOKUNTA JA HENKILÖSTÖ

Johtokunta: